Coraz więcej osób mówi i pisze o dobroczynnym działaniu jogi. Grono praktykujących lub planujących rozpoczęcie praktyki jogi rośnie niemal z dnia na dzień. Słyszy się o tym, że joga jest dobra na kręgosłup, że wycisza, że uspokaja… Ale wiele osób nadal nie wie co tak naprawdę daje praktyka jogi i zadaje sobie pytania takie jak te:

Czy joga jest dla mnie?

Czego mogę się spodziewać po praktyce jogi?

Czy to zadziała dla mnie i czy będzie mi pasować?

Jeżeli i Ty zadajesz sobie te lub podobne pytania to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie!

Jeżeli dopiero przymierzasz się do praktyki jogi to przygotowana przeze mnie check lista pomoże Ci podjąć decyzję czy warto spróbować. A jeżeli już praktykujesz jogę i etap podejmowania tej pierwszej decyzji „zacząć czy nie” masz za sobą to z dalszej części artykułu dowiesz się jakie odczucia i efekty joga przynosi innym praktykujących. Może będzie to dla Ciebie podpowiedź aby jeszcze pełniej i głębiej czerpać z potencjału jogi?

To na dobry początek zapraszam Ciebie to uważnego przeczytania następujących pytań i zwrócenia uwagi przy których z nich masz odpowiedź twierdząca:

  • Czy zdarzyło Ci się (lub zdarza) doświadczać bólu i napięcia placów? Dyskomfortu w plecach gdy wstajesz rano z łóżka albo schylasz się aby coś podnieść? Sztywności i napięcia karku po długiej pracy przy komputerze?
  • Czy zdarzyło Ci się (lub zdarza) doświadczać poczucia słabości i niemocy w ciele, takiego „sflaczenia”?   A może miewasz czasem poczucie, że choć właśnie minął weekend – czas odpoczynku – to Ty czujesz zmęczenie i osłabienie, choć teoretycznie jesteś zdrowa i nic Ci nie dolega?
  • Czy zdarza Ci się mieć poczucie wewnętrznego rozedrgania i niestabilności?
    Zabiegania, rozproszenia? Niepokoju, zamartwiania się? Trudności z zebraniem myśli i „ogarnięciem się”?
  • Czy marzy Ci się poczucie lekkości i łatwości w ciele? Tak po prostu – bez bólu, niepięcie, dolegliwości – z poczuciem komforty i swobody ruchu?
  • Czy marzy Ci się taki czas tylko dla Ciebie? Parę chwil kiedy skupiasz się na sobie w mądry sposób i potem czujesz się lepiej i masz więcej siły na efektywne działanie?
  • Czy pragniesz mieć więcej łatwości w skupianiu się na tym co ważne aby z wewnętrzną przytomnością podejmować dobre decyzje i efektywnie działać? 
  • Czy szukasz pełniejszego, głębszego spojrzenia na siebie, na swoje ciało, na życie? Masz poczucie, że gdzieś pod tą zwykła codziennością jest „drugie dno”? Coś co nadaje jej głębszy sens i znaczenie?
  • Czy chciałbyś poczuć SPOKÓJ? Tak, spokój, i harmonię…. i tęsknisz za choć chwilą ciszy w głowie?

Jeżeli na choćby jedno z tych pytań odpowiadasz TAK, to joga jest dla Ciebie! Bo w każdej z tych spraw może pomóc JOGA – bez względu na Twój aktualny stan zdrowia, wiek i samopoczucie. I choć joga powstała w starożytności jako zbiór praktyk mających pomóc w wyzwoleniu od ziemskiego cierpienia i ułudy to od kilkudziesięciu lat okazuje się, że ten system ćwiczeń jest niezwykle skuteczną pomocą dla współczesnych ludzi. Ideą twórców jogi było pomóc adeptom w drodze ku oświeceniu – przeniknięciu natury wszechświata i odkryciu swojej prawdziwej istoty. A tymczasem joga pomaga nam w wyzwoleniu od skutków przeciążenia nadmiarem informacji i godzin przesiedzianych przy komputerze –  dokuczliwego bólu pleców lub bałaganu w głowie! Przeczytaj jeszcze raz powyższe pytania – są przeglądem możliwych efektów i korzyści pojawiających się dzięki praktyce jogi. Zwróć uwagę, że dotyczą nie tylko kondycji ciała!

Sztuka przywracania harmonii

Bo joga to coś więcej niż tylko gimnastyka. To sztuka przywracania harmonii i odnajdywania równowagi. Asany – pozycje jogi – stroją ciało, serce i umysł tak aby działały w jak najbardziej harmonijny sposób. To bardzo precyzyjna praca i nie ma tu miejsca na bylejakość. Ważne jest to jak względem siebie ustawione są poszczególne części ciała, to czy pozycja ma swoją bazę i jest ugruntowana, czy jest w niej odpowiednie wydłużenie i rozprzestrzenienie i czy jest wypełniona zaangażowaną uwagą i obecnością praktykującego. 

Taka rzetelna, uważna i skupiona praktyka asan – wspierana medytacją i praktyką relaksu – pomaga na co dzień doświadczać więcej lekkości, radości i pogody ducha. Jak w soczewce skupia uwagę praktykującego na tym co tu i teraz i na tym co naprawdę ważne. Pomaga zadbać o ciało, emocje i umysł, odnaleźć w sobie i uaktywnić zasoby wewnętrznej siły i doświadczać szeroko pojętego dobrostanu. Na poziomie fizycznym pozwala czuć się lepiej, sprawniej, zdrowiej, uwolnić z ciała stresy i napięcia. Na poziomie emocjonalnym i mentalnym zaprowadza wewnętrzny ład, wycisza i uspokaja umysł. A obejmując praktykującego jako całość wspiera w rozwoju osobistym i wzbogaca życie o nowe aspekty – bycie bliżej ze swoim ciałem, większy szacunek dla swoich potrzeb i możliwości, większa akceptacja samego siebie.  

Skąd wynika tak pełne i tak kompleksowe działanie jogi? Jak to jest możliwe, że ustawianie ciała w różnych pozycjach jogi dotyka nie tylko ciała?  O tym więcej przeczytasz w jednym z kolejnych artykułów!

Tego można jedynie doświadczyć.

Ale – cokolwiek bym tu nie napisała – jedynie osobiste doświadczenie pozwala w pełni poczuć „smak” jogi i odkryć czym joga może być dla Ciebie i jakie korzyści może wnieść w Twoje życie. To co mogę tutaj zrobić to podzielić się swoim osobistym odczuciem i doświadczeniem i opiniami innych osób praktykujących jogę. A zatem…

„Joga dodaje mi sił i energii, uwalnia od stresu,  wycisza i sprawia, że pozytywnie postrzegam świat. Praktyka jogi ma wpływ na poprawę mojego samopoczucia, działa antydepresyjnie i pozwala mi na zachowanie równowagi ciała i umysłu”.
Ewa

Kiedy zaczynałam chodzić na sesje jogi oczekiwałam rezultatów typowych dla ćwiczeń fizycznych – poprawy kondycji, zwiększenia wytrzymałości czy giętkości ciała. Tymczasem, poza rezultatami wynikającymi z regularnych ćwiczeń, okazało się że joga to coś więcej niż tylko fizyczność. Po ponad dwóch latach ćwiczeń nauczyłam się porządkować i wygładzać emocje, przechodzić spokojniej nad różnymi wydarzeniami albo się nimi nie przejmować. Joga pozwoliła mi na zmianę niedostrzegalną na pierwszy rzut oka: spokój, wewnętrzny spokój, który mało co jest w stanie zburzyć.”
Ola

Dlaczego ćwiczę i co mi daje joga? Zaczęłam 20 lat temu, bo jestem przewlekle chora i lekarz zalecił mi regularny ruch. W sferze fizycznej joga działa i są na to dowody naukowe: wielokrotnie słyszałam, że przy moim stanie zdrowia wyniki badań są zdumiewająco dobre, m.in. cholesterol jak u zawodowego sportowca, naczynia krwionośne elastyczne jak u młódki 🙂 Poza tym joga to opoka dla psychiki. Wielokrotnie pomogła mi utrzymać pion w dramatycznych sytuacjach życiowych. W pewnym momencie uznałam, że joga jest już dla mnie zbyt wysiłkowa i przez dwa lata chodziłam na tai-chi (plus na jogę), ale w końcu wróciłam do jogi 🙂
Agnieszka

Choć zdaję sobie sprawę, że jeszcze mam wiele ograniczeń i w sensie fizycznym, podczas wykonywania niektórych asan, często walczę sama z sobą, żeby wytrwać w danej pozycji, to cieszę się z tego co osiągnęłam po 4 latach ćwiczeń, ponieważ dopiero teraz zdaję sobie sprawę, w jak złym byłam stanie fizycznym. Po trzech zaledwie miesiącach, przede wszystkim pozbyłam się dokuczliwego bólu kręgosłupa, a potem znacznie  poprawiłam swoją kondycję. Ciekawe jest to, że po każdej sesji jogi czuję się naprawdę dobrze, w pewnym sensie „uskrzydlona”, choć często przed przyjściem jestem zmęczona, a niektóre ćwiczenia sprawiają mi spore trudności.
W sensie psychicznym praktykowanie jogi daje mi też wiele korzyści. Dużo lepiej niż kiedyś radzę sobie w stresujących sytuacjach, potrafię bardziej obiektywnie oceniać rzeczywistość. Są dni nieraz bardzo trudne, kiedy dzieje się wiele negatywnych rzeczy i ciężko wtedy uspokoić myśli. Wiem już, że warto wtedy znaleźć czas i poćwiczyć jogę. Po zajęciach w innym świetle widzę dane problemy i sytuacje, które w danym momencie wydają  się nieraz straszne lub po prostu nie komfortowe. Po sesji oceniam je często jako błahe, nie warte zamartwiania się.
Ogólnie joga spowodowała, że stałam się osobą bardziej pogodną i na podstawie własnych odczuć gorąco polecam praktykowanie jej.”
Grażyna

Co daje mi praktyka jogi? Wszystko co najlepsze. Zaczynając od rzeczy przyziemnych: czuję, że moje ciało jest w dobrej kondycji, widzę to również w lustrze. Natomiast wewnętrznie daje mi spokój, większą świadomość siebie, chęć do zanurzenia się w sobie, do bycia bardziej. Od kiedy praktykuję jogę bardziej cieszy mnie to co mnie otacza, świat, który widzę, czuję większą empatię, bliższy związek z naturą. Natomiast warsztaty, znacznie pogłębiają te wrażenia i ładują na kolejne tygodnie.
Sylwia

A czym praktyka joga jest dla mnie? … procesem odbudowywania naturalnej harmonii ciała, emocji i umysłu, zestrajania poszczególnych części ciała i innych aspektów mojego istnienia w jedną harmonijną całość. Samopoczucie jakie daje mi dobra praktyka jest bardzo szczególnym stanem bycia, w którym wszystko staje się bardziej wyraziste i  klarowne, pogłębia się jakość wewnętrznego spokoju i skupienia oraz uczucie bardzo szczególnej radości płynącej z pełniejszego odczuwania siebie i swojego ciała. Coraz bardziej dostrzegam i zachwycam się Pięknem tego co jest. I doceniam poczucie rozluźnienia i odprężenia ciała, które zaczyna poruszać się z coraz większą swobodą i naturalnym wdziękiem… I jest coś jeszcze…

Radość odkrywania nowych możliwości

Praktyka jogi to także zaproszenie do rozwijania obecności i uważności i coraz pełniejszego rozgoszczenia się w Tu i Teraz. To także metafora codziennego życia. Bo na jogicznej macie –  mierząc się z wyzwaniami i korzystając z możliwości ukrytych w poszczególnych asanach – możesz coraz lepiej poznawać siebie i swoje sposoby działania i funkcjonowania w różnych aspektach życia i…  doświadczać radości odkrywania nowych możliwości! To niesamowite uczucie kiedy po raz pierwszy wykonujesz dotychczas „niewykonalną” pozycję! Sesja po sesji uczysz się siebie i swojego ciała „na nowo”!

Joga jodze nie równa. 

Istnieje wiele różnych dróg i metod jogi. Od tych najbardziej wymagających po całkiem „leniwe” i łagodne. Tą którą najbardziej polecam jest metoda opracowana przez B.K.S. Iyengara – wyjątkowego Człowieka, który swoją kreatywnością i przenikliwością tchnął nowego ducha w tę starożytną praktykę czyniąc ją przydatną dla każdego z nas. Jest to jedyna znana mi metoda praktyki, która w niemal doskonały sposób uwzględnia indywidualne potrzeby i możliwości ćwiczącego.  I dlatego właśnie ta metoda jest bazą i punktem wyjścia dla moich jogicznych wglądów i odkryć. 

Joga – praktykowana w oparciu o metodę opracowaną przez B.K.S.Iyengara – dzięki stosowaniu różnych pomocy i możliwości wybrania najoptymalniejszego wariantu danej pozycji, może być praktykowana niezależnie od wieku i aktualnej kondycji fizycznej. Dzięki zwracaniu uwagi na szczegóły pozycji i precyzję wykonania, rozwija umiejętność koncentracji i skupienia. A dzięki możliwości kreowania nieograniczonej ilości sekwencji i podążania za inspiracjami płynącymi z ciała, daje wyjątkową satysfakcję i spełnienie, jest zawsze inspirująca i świeża. I może przynosić bardzo szerokie spektrum korzystnych efektów – i w sferze fizycznej i psychicznej i emocjonalnej. 

I jeszcze jedno pytanie…

Mistrz Iyengar i inni mistrzowie i nauczyciele jogi powszechnie mówią o tym, że joga jest dla każdego i że może być bardzo wszechstronną pomocą w służbie podnoszenia jakości życia i dbania o dobrostan jednostki a przez to całego społeczeństwa. Tradycyjne teksty jogiczne głoszą, że i stary i młody i zdrowy i chory – każdy może z niej korzystać. Ale może warto by odwrócić to tytułowe pytanie i zapytać: Czy Ty jesteś dla jogi? 

Gdy prowadzę grupowe zajęcia jogi, to często na powtarzam, że mamy różne ciała i że każdy z nas ma inny zakres możliwości i predyspozycji w wykonywaniu asan. Dbam o to aby uczestnicy nie wpadli w pułapkę porównywania się i „ścigania” ze sobą. Dla jednej osoby złapanie za stopy w skłonie do przodu jest łatwością przy jej budowie ciała a dla kogoś przybliżenie się do stóp choćby o centymetr jest nie lada wyczynem. Ale w zadanym przed chwilą pytaniu nie chodzi o kryteria fizyczne i o trudność lub łatwość wykonywania różnych pozycji. Dzięki stosowaniu pomocy i dbałości o fizjologiczną poprawność każdy – bez względu na typ i budowę ciała – może praktykować jogę. Ty co jest tu istotne to to, że różnimy się również predyspozycjami  i upodobaniami jeżeli chodzi o formy i sposoby dbania o siebie, o swoje ciało, zdrowie i samopoczucie! Są tacy co docenią ten uważny i dokładny sposób pracy z ciałem, polubią chwile trwania w asanie (pozycji jogi) i rozsmakują w doświadczanej wtedy pełnej obecności i intensywności. Ale są też tacy co wolą inne formy ruchu aktywności i bycia z ciałem niż momentami statyczna i – jak dla nich – zbyt powolna joga.

Joga jest dla Ciebie – tutaj, jest dostępna, czeka. Jest do Twojej dyspozycji, możesz pełnymi garściami czerpać z tego starożytnego skarbu, który w tej chwili stał się niemal modą. Ale czy Ty jesteś dla jogi? Czy masz w sobie hart ducha aby pomimo trudności i ograniczeń zwiększać zakres ruchu, mocy i wytrzymałości swojego ciała? Nie pozwalać na proces stopniowego sztywnienia i  zasklepiania się w swoich stresach i napięciach – wynikających z życiowych wyzwań lub niewygodnych pozycji podczas pracy lub różnych codziennych aktywności? Czy masz gotowość aby wytrwale budować i podtrzymywać umiejętność pełnej obecności z ciałem i w ciele w swoim tu i teraz? I nie podlegać wymówkom i ograniczeniom takim jak „jestem za stara”, „w moim wieku to…” i wytrwale pielęgnować dobrostan swój i swojego ciała? 

To jak – jakie są Twoje odpowiedzi na te pytania?